slide1slide2slide3slide4slide5slide6slide7slide8slide9slide10

Регіональна філія 'Придніпровська залізниця'
АТ 'Укрзалізниця'

Ви знаходитесь на офіційному сайті регіональної філії Придніпровська залізниця АТ "Укрзалізниця".

Зростання вартості проїзду залізничним транспортом 11/7/113

Зростання вартості проїзду залізничним транспортом дозволить частково зменшити збитковість пасажирських перевезень та спрямувати частину коштів на капітальний ремонт вагонів

Міністерство інфраструктури України за ініціативою Укрзалізниці змінює тарифи на перевезення пасажирів, багажу та вантажобагажу залізничним транспортом у внутрішньому та міжнародному сполученнях. Затверджено та зареєстровано у Мін’юсті відповідні накази Мінінфраструктури від 19.06.2013 № 413 та № 414. Нові тарифи наберуть чинності з дня офіційного опублікування цих Наказів.

Вартість подорожі залізницею по Україні у плацкартному та купейному вагонах підвищиться у два етапи – по 10% у липні та жовтні. Не зміниться тариф на проїзд у поїздах Інтерсіті+, вагонах СВ пасажирських поїздів, у приміських поїздах. Наприклад, у швидкому поїзді № 13 сполученням Київ – Львів вартість проїзду у четвер плацкартному вагоні після першого етапу підвищиться на 4,91 грн. та складе 80,89 грн. , другого етапу – ще на 5,39 грн та складе 86,28 грн. У купейний вагон цього поїзду квиток після першого етапу підвищення тарифу подорожчає на 9,52 грн та складе 131,61 грн., після другого етапу – ще на 10,46 грн. та складе 142,07 грн.

У міжнародному сполученні у липні та жовтні 2013 року у два етапи – по 5% - буде збільшено вартість проїзду у всіх категоріях вагонів, окрім СВ. Це підвищення стосуватиметься виключно квиткової частини, що є однією із складових вартості проїзду (повна вартість проїзду в пасажирських поїздах складається із вартості квитка + вартість плацкарти + ПДВ + страховий збір + комісійний збір). Квиткова частина – це компенсація витрат на утримання та експлуатацію інфраструктури залізниць і електроенергію (або інший вид енергії), що використовується під час курсування поїзда (інфраструктурна складова). Наприклад, вартість проїзду у плацкартному вагоні поїзда №5/6 сполученням Київ – Москва після першого етапу підвищення збільшиться на 6,04 грн. та складе 608,76 грн., після другого етапу – ще на 6,34 грн та складе 615,10 грн. За місце у купейному вагоні після першого етапу підвищення пасажир сплачуватиме на 9,6 грн. більше (1028,12 грн), після другого етапу – ще на 10,08 грн. (1038,20 грн).

Підвищення рівня тарифів на перевезення пасажирів дасть можливість лише частково зменшити збитковість пасажирських перевезень та спрямувати частину коштів на капітальний ремонт вагонів.

Востаннє тарифи на перевезення пасажирів у внутрішньому сполученні у загальних вагонах були підвищені у жовтні 2008 року, у плацкартних – у червні 2009 року, у міжнародному сполученні – теж у жовтні 2008 року. З того часу значно подорожчала продукція, яка споживається залізничним транспортом, зокрема, ціни на рейки Р-65 збільшилися на 63%, на хрестовини – 64,8%, стрілочні переводи – 59%, колеса суцільнокатані для пасажирських вагонів – 30,2%, електроенергію – 65,5%. Відтак зміна тарифів дозволить дещо зменшити цю різницю.

Окрім того, зростання тарифів обумовлене необхідністю поступового зменшення перехресного субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних. На сьогодні зношеність парку пасажирських вагонів Укрзалізниці складає 86%, 3 706 вагонів експлуатуються понад встановлений нормативний термін (більше 28 років) – це 81% від загального парку вагонів, а старіння парку перевищує темпи його оновлення. Для того, щоб провести капітально-відновлювальний ремонт 206 вагонам для подовження терміну служби до 15 років, необхідно орієнтовно 927 млн грн. Завдяки зміні тарифів у другій половині року збитки від пасажирських перевезень, за прогнозами фахівців, зменшаться приблизно лише на 270 млн грн. При цьому збитки Укразлізниці від пасажирських перевезень лише у першій половині цього року склали близько 3,5 млрд грн. Приміром, збитки від курсування одного додаткового поїзда №231/232 Київ-Сімферополь у червні 186,8 тис грн. за один рейс. Таким чином, цьогорічне підвищення тарифів не вирішує проблему збитковості пасажирських перевезень – тарифи на здійснення пасажирських перевезень і надалі залишаться нижчими від нульової рентабельності.

На думку експертів підвищення тарифів на проїзд залізничним транспортом – один зі способів покриття збитків, оскільки державних дотацій немає. «Потрібно аналізувати, потроху збільшувати тарифи і вивчати реакцію пасажирів. Квитки на деякі напрямки наразі дешеві і залишати ціни на такому низькому рівні не варто», - зазначає старший економіст Міжнародного центру перспективних досліджень Ільдар Газізуллін.

«Діючий тариф на пасажирські перевезення у дальньому сполученні покриває лише 30% витрат залізниці. А щоб вийти на економічно обґрунтований тариф, слід підвищити його утричі», - зазначив координатор реформи транспортної галузі координаційного центру з впровадження економічних реформ при Президентові України Олександр Кава. За його словами, тарифи можна було б залишити незмінними за умови покриття різниці між доходами та витратами на пасажирські залізничні перевезення із державного бюджету.

Довідка: Проїзд українською залізницею найдешевший серед країн СНД. Вартість проїзду у внутрішньому сполученні на відстань 700 км в швидкому нефірмовому поїзді в плацкартних та купейних вагонах Укрзалізниці нижча у 5 разів, ніж РЖД, а у вагонах СВ – нижча майже в 2,5 рази. Крім того, авіапереліт на ту ж відстань – це, наприклад з Києва до Сімферополя, у 9 разів дорожчий за подорож у плацкартному вагоні, у 6 разів – у купейному. Подолати цю ж саму відстань автобусом у 3,3 рази дорожче, ніж у плацкартному вагоні, або у двічі дорожче, ніж у купе.