slide1slide2slide3slide4slide5slide6slide7slide8slide9slide10

Регіональна філія 'Придніпровська залізниця'
АТ 'Укрзалізниця'

Ви знаходитесь на офіційному сайті регіональної філії Придніпровська залізниця АТ "Укрзалізниця".

Придніпровська залізниця: пасажир має оформити проїзний документ, залізниця – забезпечити комфортні та безпечні перевезення 6/7/2015

Днями в інформаційній агенції «Днепр Мост» (м. Дніпропетровськ) відбулася прес-конференція представників Придніпровської залізниці – начальника служби приміських пасажирських перевезень Ігоря Черепанова та начальника Дніпропетровської дирекції залізничних перевезень Анатолія Борецького, які озвучили актуальні проблеми приміського залізничного сполучення.

Анатолій Борецький, начальник Дніпропетровської дирекції залізничних перевезень:

- Залізничний транспорт в Україні є наймасовішим перевізником пасажирів, насамперед у приміському сполученні. Він надає право пільгового проїзду 16 категоріям пасажирів, а для окремих регіонів залишається практично єдиним видом транспортного сполучення.

Якщо порівнювати ціни на пасажирські перевезення, то приміські поїзди цілком доступні для більшості населення. Наприклад, добратися до Дніпропетровська із Чаплиного маршруткою коштує 65 грн, залізницею – 22 грн, із Синельникового – 25 та 12 грн відповідно, з Павлограда – 45 та 15, з П’ятихаток – 53 та 20.

Поза всіляким сумнівом, приміське залізничне сполучення - суспільно затребуване. Утім, підтримувати його щонайменше на існуючому рівні дедалі важче через низку причин. Зокрема, через падіння обсягів вантажних перевезень, які традиційно давали кошти для перехресного субсидування збиткових пасажирських перевезень у приміському сполученні. На цей час вантажні перевезення скоротилися на 40%. З року в рік зберігається хронічна недокомпенсація з місцевих бюджетів витрат залізниці на пільгові перевезення пасажирів: у 2013 році недоотримано понад 3 млн грн, у 2014-му – близько 7 млн грн. Критичною стає зношеність рухомого складу, більшість якого побудовано у 50-60-ті роки минулого століття. Оновлення рухомого складу, в якому, до слова, за законом мають брати участь і місцеві органи влади, наразі немає.

Однак на цей час чи не найбільшою проблемою для залізниці є безквитковий проїзд пасажирів – як платної категорії, так і пільговиків. Щодня в Дніпропетровській області приміськими поїздами на 117 маршрутах перевозиться близько 25 тис. пасажирів, чверть з яких користуються пільговим проїздом. Чимало поїздів курсує переповненими. Однак якщо аналізувати дані про продаж та оформлення квитків, виходить, що приміські поїзди у регіоні населені в середньому лише на 22%.

Статистика хибна, бо пасажир платної категорії оминає касу. Так, на станції Сухачівка щодоби у приміські поїзди сідає близько 500 пасажирів, купують квитки - до 70, на станції Синельникове-2 – 1100 осіб та до 50 квитків відповідно. Не оформлюють свій проїзд через касу і пільговики, переважна більшість з яких – це пенсіонери. Вони вважають, що пенсійне посвідчення є тим документом, з яким можна здійснювати посадку до поїзда і їхати у приміському сполученні безоплатно. Унаслідок такого підходу ми не можемо вести реальний облік пасажирів, оцінювати справжню населеність приміських поїздів, надавати пасажирам якісні послуги, отримувати з місцевих бюджетів компенсаційні виплати за фактично перевезених пільговиків.

Необхідність оптимізувати витрати і доходи залізниці змушує нас діяти активніше. Сьогодні ми виставляємо на вокзалах перонний контроль із залізничників, працівників міліції та охоронних фірм, які перешкоджають посадці в поїзди безквиткових пасажирів. На окремих станціях пропускаємо поїзди без зупинок, робимо півгодинні зупинки на проміжних станціях, щоб перевірити у пасажирів квитки. Випускаємо у рейси приміські поїзди у складі пасажирських вагонів, посадка в які здійснюється тільки після пред’явлення проїзного документа – як у поїзди далекого сполучення. Штрафуємо безквиткових пасажирів та висаджуємо їх із поїздів.

Працювати в таких умовах надзвичайно важко. Пасажири, яким і на думку не спаде не платити за проїзд у маршрутному таксі чи автобусі, у приміському поїзді звикли їхати «зайцями». Непоодинокі випадки хамської поведінки щодо залізничників, які стоять заслоном на шляху безквиткових пасажирів, насильницьких дій до наших працівників, рухомого складу та вокзальної інфраструктури.

Однак якщо пасажири нас не почують, не змінять ставлення до свого обов’язку – платити за надану їм послугу – вдаватимемося до відміни окремих приміських маршрутів та зупинок електропоїздів. Зрозуміло, що це заходи на крайній випадок. Зустрілися з керівниками великих промислових підприємств, головами райдержадміністрацій, селищних рад, обговорили наболілу тему безквиткового проїзду, попросили допомоги, зокрема, у придбанні для працівників абонементних квитків. До речі, ми видрукували рекламу цих квитків (повних, пільгових, вихідного дня та інших) та розповсюджуємо її на вокзалах, щоб пасажири зрозуміли, що це зручно й вигідно. Залучили до роз’яснювальної роботи засоби масової інформації.

У 2016 році плануємо огородити найбільші міські станції області, встановити тут турнікетні системи, які перешкоджатимуть вільному проходу до приміських поїздів безквиткових пасажирів. Тобто і надалі діятимемо рішуче, іншого шляху немає.

Ігор Черепанов, начальник служби приміських пасажирських перевезень Придніпровської залізниці: - Доповню сказане про недобросовісних пасажирів іншими відомостями, щоб склалося повне уявлення про ту ситуацію, в якій опинилися приміські пасажирські перевезення.

Щодоби на приміські маршрути Дніпропетровської та Запорізької областей Придніпровська залізниця випускає 46 електропоїздів. На неелектрифікованих ділянках шляху курсують приміські поїзди локомотивної тяги з пасажирськими вагонами. Половину цього рухомого складу (23 состави) випущено у 1963-1969 роках минулого століття. Лише 20 поїздів ми придбали протягом 2006-2008 років. Участь місцевих державних адміністрацій в оновленні приміського рухомого складу нульова, хоч вона й передбачена ст. 10 Закону України «Про залізничний транспорт».

Безпечні та безперебійні приміські перевезення здійснюються лише завдяки проведення планових технічних оглядів та ремонтів рухомого складу. Однак з року в рік виконувати їх усе дорожче через значну зношеність електропоїздів. На цей час поточний ремонт одного електропоїзда в умовах депо обходиться майже у 2,8 млн грн., капітальний в умовах спеціалізованого заводу – майже 12 млн грн.

Ростуть також ціни на електроенергію, пальне, запчастини тощо. А от доходи залізниці зменшуються. Сьогодні покриття експлуатаційних витрат залізниці доходами у приміському сполученні становить усього 14%, тобто з кожної витраченої гривні підприємству повертається у вигляді доходу лише 14 копійок. Витрати на відправлення одного приміського поїзда на цей час становлять 8 тис. грн., збитки – 7 тис. грн.

Недоотримуємо ми кошти і від місцевих державних адміністрацій – як компенсацію за пільгові перевезення пасажирів. Так, за 5 місяців 2015 року залізницею у Дніпропетровській області перевезено 1,4 млн. пільговиків на суму 11,8 млн грн, відшкодовано ж лише 9,8 млн грн. Тільки за пільгові перевезення за цей період недоотримано 2,5 млн грн, за які, скажімо, можна було відремонтувати один приміський поїзд.

Порушу й тему, яка завжди цікавить наших пасажирів, хоч і вельми неприємна для самої залізниці, - тему недобросовісних провідників. Визнаю, такі є, проте ми з ними боремося. Усі поїзні бригади попереджені про відповідальність за порушення службових обов’язків і трудової дисципліни. З початку 2015 року звільнено з роботи 15-х провідників-порушників, шістьох з них – у червні. Ми прагнемо, щоб наші працівники цінували своє робоче місце і ділову репутацію підприємства.

Насамкінець зазначу, що пасажир має оформити проїзний документ, залізниця – забезпечити комфортні та безпечні перевезення. Це взаємозалежні чинники стабільних та якісних пасажирських перевезень.